Gotowe rozwiązanie projektowania kolei BIM

Projektowanie linii kolejowych BIM

Ferrovia to profesjonalne narzędzie do projektowania i analizowania linii kolejowych zgodnych z specyficznymi dla kraju wymogami. Wykorzystując swój elastyczny, dynamiczny model danych, jest kompatybilny z przepływem pracy i procesami BIM oraz ze standardowym formatem danych IFC.  

Zintegrowane projektowanie i utrzymanie kolei

Ferrovia dostarcza narzędzia do wyrównania, projektowania profili, projektowania i edycji szczegółowych skrzyżowań, wprowadzania przechyłów, rozjazdów i konstrukcji torów. Narzędzia do analizy wyrównania i regresji profilu zapewniają użytkownikowi opcje kompleksowego wyrównywania torów kolejowych i opcje wykorzystania możliwości maszyny do ubijania. 

Intuicyjny interfejs użytkownika

Spójny z praktyką inżynierii projektowania kolejowego i starannie zaprojektowany interfejs użytkownika. To sprawia, że Ferrovia jest łatwa do użycia i szybka do nauki. 

Funkcje Ferrovia

Wsparcie dla BIM i IFC

Rozwiązanie CGS Labs dostarcza obszerne wsparcie danych BIM nie ograniczone do używanych platform CAD. Modele 3D dróg, linii kolejowych lub koryt rzecznych są generowane jako szczegółowe obiekty bryłowe 3D z rozszerzonymi metadanymi BIM dołączonymi do obiektów lub jako wiele powierzchni do wykorzystania w maszynach sterowanych komputerowo. 

Ferrovia oferuje zaawansowanego Menadżera Właściwości w celu dodawania i zmieniania właściwości danych brył 3D, które umożliwiają zgodność COBie (Construction Operations Building Information Exchange). 

Modele Ferrovia 3D i atrybuty danych mogą być eksportowane do plików IFC. Format eksportowy IFC jest regularnie aktualizowany zgodnie ze specyfikacjami buildingSMART International. 

Narzędzie wykrywania zderzeń umożliwia projektantowi wyszukanie możliwych kolizji wśród modeli obiektów bryłowych 3D w samym rysunku, tym samym oszczędzając czas na eksportowanie modeli i tworzenie analiz kolizji w innych aplikacjach poza środowiskiem CAD. 

Projektowanie miejskie i terenowe
Komputerowe modelowanie terenu

Narzędzie tworzenia terenu jest zawarte w oprogramowaniu CGS Labs do produkowania szczegółowego modelu terenu (DTM) na podstawie różnych badań lub innych wprowadzonych danych: pliki danych tachimetru, punkty, linie przerwania, bloki itp. To daje możliwość używania Ferrovia na AutoCAD lub BricsCAD. Plateia także wspiera powierzchnie z Civil 3D i BricsCAD (V20 lub nowsze). 

Gradacja

Tworzenie złożonych zboczy z wieloma warunkami cięć oraz wypełnień daje użytkownikom możliwość uwzględnienia różnych scenariuszy projektowych i wymagań dotyczących geometrii dla wszystkich rodzajów projektów drogowych, od prostego projektu drogi leśnej po złożony projekt geometrii skrzyżowania. Ponadto tworzenie stawów, parkingów, peronów, dróg, torów kolejowych, kanałów rzecznych i innych funkcji jest łatwiejsze i szybsze dzięki funkcji gradacji CGS Labs.  

Projektowanie kolei
Narzędzia do projektowania geometrycznego kolei 

Ferrovia zapewnia szeroki zbiór zaawansowanych narzędzi do wyrównywania, projektowania geometrii profilu i edycji. Obejmują one projektowanie P(V)I, projektowanie elementów pływających i stałych, równoległe projektowanie osiowania i projektowanie osiowania utworzone z istniejącej polilinii lub ostatecznie tworzenie najlepiej dopasowanego wyrównania w oparciu o istniejące dane z badań torów kolejowych. Różne opcje etykietowania osiowania, raportów i eksportowania danych zapewniają elastyczność potrzebną do spełnienia szerokiego zakresu wymagań użytkowników. 

Krzywe przejścia

Ferrovia wspiera wiele krzywych przejścia liniowych i nieliniowych: klotoidę oraz szereg parabol sześciennych, w tym parabolę sześcienną, zmodyfikowaną parabolę sześcienną, parabolę czeską i rumuńską parabolę Imbonatatita. Wspierane nieliniowe parabole to sinusoidalna, cosinusoidalna, Bloss i parabola typu S. Krzywe przejścia są stosowane jednolicie zarówno do krzywych przejścia poziomych, jak i obszarów o gradientach pochylenia. 

Rozjazdy

W projektowaniu rozjazdów można skorzystać z automatycznego wstawiania rozjazdów, edycji parametrów rozjazdu i automatycznej zmiany położenia rozjazdu w przypadku zmian geometrii wyrównania. Uwzględniono różne typy rozjazdów: rozjazdy liniowe (nieprzeliczalne), rozjazdy łukowe, symetryczne i rozjazdowe. Oprócz wstępnie zdefiniowanej geometrii rozjazdów, katalog rozjazdów zapewnia użytkownikom możliwość edycji lub dodawania niestandardowych rozjazdów geometrycznych. Raporty rozjazdów zapewniają użytkownikowi narzędzia do wyświetlania parametrów i wartości rozjazdów w tabelach, zarówno na rysunku, jak i w zewnętrznych plikach tabel. 

Połączenia kolejowe

Twórz połączenia kolejowe interaktywnie między równoległymi i nierównoległymi torami kolejowymi w stycznej lub na łuku za pomocą opcji podglądu geometrii. Zaletą korzystania z tych samych lub różnych typów rozjazdów dla połączeń kolejowych daje użytkownikom szeroki zakres opcji geometrii w celu dopasowania połączeń kolejowych do obszarów ograniczonych i ograniczonych możliwości projektowych. Szczegółowy projekt i edycja połączeń pionowych w widoku profilu zwiększają wartość kompleksowego, ale komfortowego korzystania z narzędzi do połączeń kolejowych Ferrovia. 

Szczegółowy projekt przekroju i edycja

Ferrovia umożliwia szczegółowe projektowanie i edycję przekrojów torów kolejowych, prawie bez ograniczeń geometrycznych do ostatecznego projektu. Dodanie wielu torów kolejowych do jednego przekroju daje użytkownikom kontrolę nad geometrią między różnymi torami kolejowymi, torami kolejowymi i drogami lub innymi obiektami infrastruktury wymaganymi przez projekt i umożliwia zdefiniowanie tych obszarów z dużą dokładnością i szczegółowością. 

Powierzchnia 3D i model brył 3D

Modele trasy kolejowej w 3D można stworzyć jako powierzchnię lub jako model bryłowy. Modele powierzchniowe torów kolejowych można generować automatycznie z geometrii przekroju poprzecznego toru kolejowego i modelu terenu lub można je zbudować z funkcją gradacji. Model bryłowy jest tworzony na podstawie obszarów przekroju poprzecznego, gdzie materiały i objętości mogą być definiowane jako rozszerzone dane. Z użyciem trójwymiarowych tuneli i mostów, jak również podobnych obiektów, można je przedstawić jako obiekty stałe. Obiekty stałe mogą być dopasowane do łuków i krzywych przejścia. Wszystkie modele stałe, wraz z rozszerzonymi danymi, mogą być importowane do Autodesk Infraworks, Navisworks, a następnie używane w różnych przepływach pracy BIM. 

Wycena ilościowa (QTO) 

Ferrovia oblicza ilość potrzebnego materiału i oferuje narzędzie do eksportu danych QTO z niestandardowymi opcjami Pay Item (Bill of Materials). Daje użytkownikom możliwość powiązania materiału zdefiniowanego na rysunku z bazą danych materiałów w oprogramowaniu kosztorysowym, wspierając w ten sposób cyfrowy transfer danych i szybkie przeliczanie kosztów w przypadku pojawienia się zmian w projekcie. 

Diagram transportu urobku

Diagram transportu urobku przedstawia graficzny widok materiału przemieszczanego w proponowanym miejscu projektowania. Diagramy transportu urobku pomagają projektantom i wykonawcom zrozumieć, gdzie występują ruchy materiałów brutto i porównać korzyści alternatywnych projektów. 

Narzędzia do projektowania dróg

Narzędzia do projektowania dróg są zawarte w pakiecie oprogramowania Ferrovia Ultimate 4D, aby zapewnić użytkownikom narzędzia potrzebne do projektowania dróg i torów kolejowych w ramach tego samego projektu: na przykład skrzyżowania drogowo-kolejowe, przejścia podziemne/wiadukty, drogi dojazdowe do budowy torów kolejowych, projektowanie dróg równoległych/kolejowych, drogi miejskie z liniami tramwajowymi i wiele innych. 

Konserwacja/Wyrównanie torów kolejowych (RTM)
Analiza regresji poziomej i pionowej

Ferrovia zapewnia zaawansowaną i wszechstronną technologię do analizy wyrównania i regresji profilu oraz opcji optymalizacji geometrii. Na podstawie różnych danych wejściowych oraz wielu edytowalnych parametrów, linii trasowania z odpowiednimi krzywymi przejściowymi są generowane automatycznie, dając użytkownikom możliwość tworzenia projektów na każdą skale. Pojedyncze elementy regresji są także wspierane. 

Opcje konwertowania badanych szyn do przeglądu linii środkowej i edytowanie punktu regresji z wykluczeniem punktów lub włączenie do analizy regresji doprowadziło do znaczących ulepszeń w wyrównywaniu lub profilu geometrycznym Best-Fit. Wiele opcji diagramu dają użytkownikowi szczegółowe informacje o zakrzywieniu, obszarach przejściowych, stosowanych przechyłkach i obrotu. Wszystkie dane o regresji są dynamicznie aktualizowane kiedy pojawiają się zmiany. 

Analiza przesunięcia obiektów bocznych i obliczanie danych ubezpieczeniowych

Narzędzie do analizy przesunięcia obiektów toru bocznego daje projektantom narzędzia do sprawdzania pozycji dowolnego obiektu wzdłuż dowolnego badanego wyrównania w celu uzyskania danych przesunięcia z masztów torów bocznych, krawędzi peronów, ścian oporowych, konturu tunelu, toru bocznego lub krawędzi drogi itp. 

Dla wyrównywania torów kolejowych wartości ubezpieczenia można obliczyć między stałymi obiektami bocznymi (takimi jak na przykład maszty napowietrznych linii energetycznych), a danymi dotyczącymi położenia torów kolejowych w celu uzyskania bezwzględnych danych dotyczących układu toru.

Wsparcie dla Google Earth oraz Google Maps
Google Maps & Google Street View

Google Maps Import sprawia, że importowanie obrazów rastrowych i danych wysokościowych wybranej lokalizacji z Map Google do rysunku DWG w wybranym układzie współrzędnych jest proste. Dostępna jest również funkcja Google Street View, która pozwala użytkownikowi na interaktywne przeglądanie wybranego obszaru w środowisku CAD. 

Google Earth Export

Tryb infrastruktury dróg Ferrovia BIM (3D solid) może być szybko zwizualizowany bezpośrednio w Google Earth. To umożliwi nam zaprezentować projekt w środowisku, które pozwala użytkownikowi uzyskać wyjątkowe efekty wizualne. 

Wspierane języki

  • ✔ Angielski
  • ✔ Austriacki Niemiecki
  • ✔ Czeski
  • ✔ Niemiecki
  • ✔ Węgierski
  • ✔ Polski
  • ✔ Serbski
  • ✔ Słowacki

Wspierane platformy CAD

  • ✔ Autodesk® AutoCAD® 2018 – 2023 (z wyjątkiem AutoCAD LT) 
  • ✔ Autodesk® Civil 3D® 2018 – 2023 
  • ✔ BricsCAD® Pro, BIM i Ultimate V20 – V23 

*Tylko wersje 64-bitowe są wspierane

Wybrane wersje zgodnie z twoimi potrzebami 

Dostępne jako licencje stanowiskowe lub sieciowe. 

ULTIMATEPROFESSIONALSTANDARD
Import danych pomiarowych
Narzędzie do cyfrowego modelowania terenu (CGS Labs DTM)
Gradacja 3D
Wsparcie dla Civil 3D w BricsCAD
Projektowanie nachylenia
Projektowanie profili
Projektowanie skrzyżowań
Projektowanie rozjazdów
Liniowe i nieliniowe krzywe przejściowe
Modelowanie kolei 3D
Odwzorowanie punktów, linii i brył 3D na widok profilu i przekroje poprzeczne
Narzędzia do etykietowania i wymiarowania
Diagramy wyceny ilościowe i transportu urobku
Interfejs dla obietktów Civil 3D<->Ferrovia
Wyrównanie regresji i projektowanie profili (Best-Fit) 
Wyrównanie regresji oraz analiza i edycja profili 
Projektowanie połączeń kolejowych 
Analiza przesunięcia obiektów bocznych i obliczanie danych ubezpieczeniowych
Wsparcie dla maszyny do ubijania Plasser&Theurer 
Wsparcie dla obiektów bryłowych 3D
Import danych geograficznych z Google Maps w rysunkach CAD 
Narzędzia do projektowania dróg 
Narzędzia właściwości obiektów BIM (menedżer/edytor/filtr) 
Analiza kolizji obiektów 3D/BIM w AutoCAD, Civil 3D i BricsCAD 
Importowanie/Eksportowanie danych LandXML 
Importowanie/Eksportowanie modeli 3D/BIM do formatu IFC 4.2 
Eksportowanie modeli kolei 3D do Google Earth 

Chcesz dowiedzieć się więcej lub przetestować funkcjonalności